BMI و بررسی چاقی های موضعی

چاقی های موضعی

 BMI; Body Mass Index

شاخص توده بدنی یا شاخص کوتله سنجشی آماری برای مقایسه وزن و قد یک فرد است. 
باید بدانید که این سنجش میزان چاقی را اندازه گیری نمی‌کند بلکه روش مناسبی است برای اینکه سلامت وزن فرد با توجه به قدش بررسی گردد. این شاخص در بین سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۸۵۰ توسط آدولف کوتله بلژیکی ابداع شد.
نحوه محاسبه شاخص توده بدنی خیلی ساده است و بعضاً برای مشخص کردن میزان اضافه وزن و کسر وزن به کار برده می شود.
شاخص توده بدنی از تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر مجذور قدش بر حسب متر بدست می آید.
این شیوه عملی‌ترین راه تعیین اضافه وزن یا چاقی است ، شاید باور نکنید اما اندازه‌گیری شاخص توده بدن به همان‌اندازه مهم و حیاتی است که‌اندازه‌گیری مقدار فشار خون در سنین میانسالی !
استفاده فراگیر از این محاسبه ساده به این دلیل است که تناسب یا عدم تناسب بین وزن نسبت به قد مشخص می شود.
بر این اساس نتایج به صورت زیر دسته بندی می شود :
       زیر 18.5:        کمبود وزن (Underweight)
18.5-        24.9:    وزن نرمال (Normal Weight)
25-   29.9        :          اضافه وزن (Overweight)
30-  34.9   :        چاقی درجه ۱ (Obesity Class I)
35-  39.9:      چاقی درجه ۲ (Obesity Class II)
بیشتر از 40:    چاقی مفرط و مرگبار (Morbid Obesity)
شاخص توده بدنی در کودکان به شکل متفاوتی اندازه گیری می شود.البته روش کار تقریبا مشابه قبل است با این تفاوت که برای کودک درصدی برای مقایسه با سایر کودکان هم سن و هم جنس در نظر گرفته می شود.بر این اساس در افراد زیر 20 سال  زیر 5 درصد به عنوان کم وزنی و بالای 95% به عنوان چاق فرض می شوند.
البته توصیه می شود برای محاسبه شاخص توده بدنی در سنین بین 18 تا 20 سالگی ، از روش محاسبه کودکان استفاده شود تا نتیجه دقیق تری به دست آید.
وضعیت وزنی
ـ کمتر از صدک ۵: کمبود وزن
ـ صدک ۵ تا ۸۵: وزن نرمال 
ـ صدک ۸۵ تا ۹۵: در معرض خطر 
ـ بالای صدک ۹۵: اضافه وزن
کمر و اندازه‌گیری دور کمر هم به این دلیل مهم است که تقریباً با میزان چربی موجود در تنه و دور قلب نسبت مستقیم دارد ، به خصوص در مورد آقایان دیده شده که شاید اضافه وزن زیادی نداشته باشند ، ولی اندازه  دور کمر آنها بسیار بزرگ است. که این مورد هم در نوع خود خطرناک است.
 در حقیقت  ، ‌اندازه دور کمر ،جدا از چاقی می‌تواند یکی از عوامل خطرزا به شمار آید.
برای‌اندازه‌گیری دور کمر بهتر است ، نوار ‌اندازه‌گیری ( متر ) را کمی ‌بالاتر از ناف و زیر دنده‌های قفسه سینه قرار دهیم. دور کمر در آقایان بیش از 102سانتیمتر و دور کمر بانوان بیش از 89 سانتیمتر ،هشداری است که باید آن را جدی گرفت و براساس آن تغییراتی را در روند زندگی روزانه ایجاد کرد.
مورد بعد که در مورد چاقی ها مطرح می شود ، نوع یا شکل چاقی است.حتما شنیده اید چاقی سیبی شکل ، یا چاقی گلابی شکل !
بله چاقی از نظر شکل ظاهری به دو دسته تقسیم می شود.
 در چاقی سیبی شکل، چربی اضافی در اطراف شکم جمع شده است و در چاقی گلابی شکل این چربی اضافی در باسن و ران ها جمع می شود ،بد نیست بدانید که  چاقی سیبی شکل در مقایسه با چاقی گلابی شکل، بیشتر سلامت فرد را تهدید می کند.

پس از بررسی تمامی موارد بالا ، برای رفع چاقی های موضعی یکی از پیشنهادات ما انجام لیزر لیپولیز است .این روش می تواند ساختار چربی های انباشته شده را بر هم زده و ضمن خارج کردن چربی های زاید ، با تحریک پوست به ساخت کلاژن به سفت شدن آن کمک نماید.