آدرس یوسف آباد (تهران ،میدان سلماس ، ضلع شرقی میدان،پلاک 21،واحد 1 کلینیک پوست و مو رازی)

درمان ریزش موی سر در زنان و مردان ؛داروها و سایر روش ها

لیزر درمانی

فهرست مطالب

ریزش مو می‌تواند علل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی از قبیل ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه سوء تغذیه، استرس، بارداری یا مصدومیت داشته باشد. راهکارها و روش‌های درمانی متعددی برای درمان کم‌پشتی و ریزش موها وجود دارد. اگر چه هر یک از راه های درمان ریزش مو به تنهایی نیز ممکن است در بهبود ریزش مو تأثیر داشته باشند، اما معمولاً بهترین نتایج هنگامی به دست می‌آید که از ترکیبی از این داروها و روش‌ها برای درمان ریزش مو در زنان و مردان استفاده شود.

یکی از رؤیاهای همه ما آن است که موهایی سالم، براق و زیبا داشته باشیم که همیشه باعث اعتماد به نفس ما باشد. متأسفانه امروزه ریزش مو به یک مشکل آزار دهنده برای خیلی از افراد تبدیل شده است. مسلماً هیچ کس دوست ندارد که موهایش بریزد (هر چند بسیاری از مردان آن را به عنوان یکی از عواقب پیری پذیرفته‌اند) یا در جوانی ظاهری شبیه به افراد مسن پیدا کند. در کلینیک تخصصی پوست و موی رازی راهکارهای متعددی برای درمان ریزش مو هم در مردان و هم در زنان ارائه می‌شود. روش درمانی مناسب برای هر شخص، به علت ریزش موهای او بستگی دارد. برخی از رایج‌ترین روش‌هایی که توسط متخصصین ما برای درمان ریزش مو تجویز می‌شود شامل مصرف دارو، مزوتراپی، پی آر پی، لیزر و کاشت مومی‌باشد. برای دریافت مشاوره درباره روش مناسب درمانی ریزش مو برای شما یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره  0218833325902188334029 تماس حاصل نمایید.

 

ریزش مو چیست؟


موضوع ریزش مو یا طاسی به مشکلی اطلاق می‌شود که در آن موها از روی پوست سر و سطح بدن به صورت نامناسب ریزش می‌کنند. این مشکل برای افراد در سراسر جهان رخ می‌دهد و هر دو جنس مرد و زن ممکن است با آن مواجه شوند، اما شدت و الگوی ریزش مو و روش‌های درمان آن بین مردان و زنان تفاوت‌هایی دارد. اصطلاح “طاسی” به طور عمومی برای اشاره به ریزش مو با الگویی که در مردان مشاهده می‌شود، استفاده می‌شود و به ریزش کامل یا جزئی موهای سر همراه با رشد ضعیف یا عدم رشد آن‌ها اشاره می‌کند. این مشکل می‌تواند با استفاده از داروها، درمان‌های پزشکی، کاشت مو و سیستم‌های ترمیم مو به صورت مزمن مدیریت شود. همچنین، درمان‌های طبیعی و رژیم غذایی سالم نیز می‌توانند به کنترل و بهبود این مشکل کمک کنند.

انواع مختلف ریزش مو


ریزش موی ژنتیکی (آلوپسی آندروژنیک)

این نوع شایعی از ریزش مو است که هم مردان و هم زنان را متأثر می‌سازد. در مردان این عارضه با عنوان ریزش موی مردانه شناخته می‌شود و بیانگر از دست رفتن یا کم‌پشت شدن موهای فرق سر و یا عقب رفتن خط رویش مو در پیشانی یا شقیقه‌ها می‌باشد. در افرادی که به این نوع از ریزش مو دچار می‌شوند، موهایی با الگوی شبیه به حرف U انگلیسی در پشت و دور سر باقی می‌ماند و یا در بعضی موارد، همین موهای باقیمانده هم به مرور زمان می‌ریزند و سر فرد به طور کامل طاس می‌شود.

ریزش موی سکه‌ای

 ریزش موی سکه‌ای هنگامی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله کرده و در روند تشکیل و رشد موها اختلال ایجاد می‌کند. هنوز به طور قطعی مشخص نیست که چه عاملی باعث بروز این مشکل می‌شود، اما به نظر می‌رسد این یک ناهنجاری باشد که طی آن سیستم ایمنی بدن، بافت‌های خاصی را هدف حمله قرار می‌دهد.

طاسی کامل (آلوپسی توتالیس)

این یک نوع بیماری خود ایمنی است که منجر به ریزش کامل موها اما فقط در پوست سر می‌شود. در واقع این نوع از ریزش مو را می‌توان حد واسط بین طاسی سکه‌ای و طاسی عمومی (آلوپسی یونیورسالیس) دانست. طاسی کامل معمولاً به دو شکل دیده می‌شود. نوع اول آن به صورت ریزش نسبتاً سریع تمامی موهای سر است، اما نوع دوم آن روند تدریجی و آرام‌تری دارد، یعنی ابتدا به صورت لکه‌های کوچکی (شبیه به طاسی سکه‌ای) شروع می‌شود و به تدریج پیشرفت می‌کند و تمام موی سر می‌ریزد.

تلوژن افلوویوم

این نوع از ریزش مو هنگامی اتفاق می‌افتد که فولیکول‌های مو قبل از آنکه به اندازه کافی رشد کنند و به بلوغ برسند، در اثر بیماری یا استرس وادار به وارد شدن به فاز استراحت یا همان ریزش می‌شوند.

علل ریزش مو


ریزش موی جلوی سر در زنان و مردان که با عقب رفتن خط رویش مو یا پیدایش لکه‌های طاسی و یا کم‌پشت شدن موی فرق سر مشخص می‌شود، اصولاً به علت‌های مختلفی از قبیل عادات و رفتارهای ناسالم در سبک زندگی، اختلالات هورمونی، پیری، عوامل ارثی، مصرف داروهای استروئیدی و سایر انواع داروها، بیماری، بارداری در زنان، آرایش نامناسب و عدم مراقبت کافی از موها، استرس و شوک‌های روانی و فیزیولوژیکی، بیماری تریکوتیلومانیا (موکنی) یا اختلال کندن اجباری مو و غیره به وجود می‌آید.

درمان ریزش مو


درمان‌های دارویی

 بازدارند‌ه‌های هورمون دی‌هیدرو تستوسترون (DHT)

درمان ریزش مو شامل استفاده از داروهایی مانند پروپسیا (فیناستراید) است که عملکرد خود را از طریق کاهش مقدار هورمون دی‌هیدروتستوسترون (DHT) انجام می‌دهند. DHT یکی از مشتقات هورمون تستوسترون است که به عنوان عامل اصلی ریزش مو در مردان شناخته شده است.

در پوست سر، هورمون DHT باعث انقباض و فشرده شدن بیش از حد فولیکول‌های مو می‌شود. این وضعیت باعث می‌شود که موهای سالم دیگر نتوانند در این فولیکول‌ها رشد کنند و به عبارتی لکه‌های طاسی شروع به ظهور کنند. داروهای بازدارنده هورمون DHT، با کاهش مقدار این هورمون در پوست سر، جلوی ریزش موها را می‌گیرند.

آنتی‌آندروژن‌ها

همان طور که قبلاً گفته شد، داروهای بازدارنده هورمون دی اچ تی مقدار این هورمون را کم می‌کنند و یا در واقع آن را حذف می‌کنند، در حالی که داروهای آنتی‌آندروژن از قبیل اسپیرونولاکتون، مانع از رسیدن دی اچ تی به فولیکول‌های مو می‌شوند. در واقع آنتی‌آندروژن‌ها باعث می‌شوند که مصرف‌کننده دچار عوارض جانبی ناشی از کاهش مقدار هورمون دی اچ تی نشود. بنابراین این داروها یکی دیگر از ابعاد مربوط به نقش هورمون‌ها در ریزش مو را تحت تأثیر قرار می‌دهند و اصولاً برای رفع مشکل ریزش مو در خانم‌های یائسه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

‌محرک‌های رشد

این دسته از محصولات که شامل روگائین (ماینوکسیدیل) و لاتیس (بیماتوپروست) می‌باشد، به عنوان یکی از رایج‌ترین و بهترین دارو برای ریزش مو شناخته می‌شوند. محرک‌های رشد فقط یک کار انجام می‌دهند و آن این است که مو را در فاز رشد فعال نگه می دارند. با توجه به اینکه این محصولات به تنهایی نمی‌توانند عامل زمینه‌ای که باعث ریزش مو شده است را درمان کنند، اغلب همراه با بازدارنده‌های دی اچ تی و یا آنتی‌آندروژن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی

لیزر درمانی ریزش مو با استفاده از لیزرهای کم‌توان (که به آن اصطلاحاً فتو بیوتراپی نیز گفته می‌شود) یکی از روش‌های تأیید شده از نظر علمی، بسیار مؤثر، غیر جراحی و بدون نیاز به دارو برای درمان طاسی و کم‌پشتی موی ناشی از ریزش موی مردانه و نیز رفع مشکلات مربوط به پوست سر می‌باشد.

این روزها در تبلیغات و رسانه‌ها در حد گسترده‌ای به موضوع لیزر در درمان ریزش مو مردان و زنان پرداخته می‌شود. در لیزر درمانی کم توان از یک دستگاه تولید کننده نور لیزر با شدت کم و دارای خواص درمانی استفاده می‌شود که انرژی لیزر را مستقیماً به پوست سر می‌تاباند. پزشکان زیادی هم از فناوری لیزر درمانی ریزش مو استفاده می‌کنند و از آن به عنوان یک راهکار بسیار مؤثر برای بهبود کیفیت و حجم مو هم در آقایان و هم در خانم‌ها بهره می‌گیرند. آقایان و خانم‌هایی که از مشکل ریزش مو رنج می‌برند، می‌توانند با استفاده از لیزردرمانی ریزش مو با لیزر کم‌توان، نتایج بسیار مثبتی را تجربه کنند، احساسشان نسبت به خودشان و زیبایی ظاهرشان را بهبود ببخشند و به موهایی پرپشت، حجیم، براق، سالم و زیبا دست پیدا کنند.

مزوتراپی برای افزایش رشد موها

مزوتراپی برای افزایش رشد موها

مزوتراپی یکی دیگر از روش‌های درمان ریزش مو است که از طریق تقویت رشد موها و کاهش سرعت ریزش مو با الگوی مردانه، به رفع مشکل ریزش مو هم در آقایان و هم در خانم‌ها کمک می‌کند. مزوتراپی فرایندی است که میزان پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، عناصر غذایی و عوامل رشد مورد نیاز برای سلامت موها را در پوست سر افرادی که از مشکل ریزش مو رنج می‌برند، تنظیم و می‌کند.

در جریان مزوتراپی، ترکیبی از عناصر غذایی و مواد مقوی برای موها با استفاده از یک وسیله تزریق در پوست سر تزریق می‌شود و به جوانسازی و آبرسانی به پوست سر کمک می‌کند. این تزریق به شیوه‌ای با حداقل درد انجام می‌شود. خواص مثبت حاصل از مزوتراپی شامل تحریک متابولیسم سلولی، حذف عفونت‌ها، تسریع در روند رشد موها، بهبود خونرسانی به پوست سر و تقویت و احیاء فولیکول‌های مو به منظور کمک به ایجاد موهایی متراکم، پرپشت، قوی، بلند و سالم می‌باشد.

تزریق پی آر پی

پی آر پی یک روش غیر جراحی برای درمان ریزش مو است که در آن از پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) که از بدن خود بیمار گرفته شده است، برای کمک به تقویت موها استفاده می‌شود. پی آر پی ماده‌ای حاوی عوامل طبیعی رشد است که از سانتریفوژ کردن خون خود بیمار به دست می‌آید. این ماده ابتدا با مقدار کمی کلسیم مخلوط می‌شود و سپس مجدداً در نواحی هدف در پوست سر تزریق می‌گردد.

درمان به روش PRP معمولاً نیاز به دوره بهبودی چندان طولانی ندارد. فقط ممکن است بعد از پایان عمل، در ناحیه محل تزریق کمی احساس سوزش داشته باشید، اما این عوارض با سرعت نسبتاً بالایی برطرف خواهد شد. پزشکان معمولاً به بیماران خود توصیه می‌کنند که از مصرف داروهای ضد التهاب بعد از پی آر پی خودداری کنند، زیرا این کار می‌تواند روند بهبودی پوست سر را به تأخیر بندازد. برای دستیابی به نتایج مطلوب از این روش ممکن است یک فرد به چند جلسه تزریق پی آر پی نیاز داشته باشد.

کاشت مو

در صورتی که روش‌های دیگر درمانی برای ریزش مو نتیجه مطلوب را به ارمغان نیاورده و مشکل شما حل نشود، متخصصان کلینیک رازی کاشت مو را به عنوان یک راه حل پیشنهاد می‌دهند.

روش‌های مختلف کاشت مو شامل میکروگرافت، اسلیت گرافت و پانچ گرافت است. در این روش‌ها، فولیکول‌های مو از مناطق پشت سر برداشته شده و سپس در مناطق بی‌موی سر یا قسمت جلوی سر کاشته می‌شوند. کاشت مو در واقع یک روش جراحی است که نتیجه بخش و موثر در درمان ریزش مو است، اما مزایا و معایب آن باید با دقت مورد بررسی قرار گیرند. مزایای آن شامل کارایی بالا و تأثیر قطعی در بازگشت موی ریزش‌کرده است، اما محدودیت‌ها و نقاط ضعفی مانند هزینه بالا، نیاز به دوره استراحت پس از عمل و احتمال نیاز به چندین جلسه متوالی برای کاشت مو به طور کامل باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرند.

جلوگیری از ریزش مو


شما با داشتن آگاهی‌های لازم و انجام مراقبت‌های صحیح روزانه از موهای خود می‌توانید از ریزش موها جلوگیری کنید. برخی از مهم‌ترین نکاتی که برای جلوگیری از ریزش مو باید رعایت کنید، شامل موارد زیر است:

  • نکته اول: روغن نارگیل جزء اصلی و مشترک در تمامی برنامه‌های مراقبت از مو محسوب می‌شود. ماساژ منظم موها با روغن نارگیل به تقویت رشد مو از قسمت ریشه گرفته تا نوک آنها کمک می‌کند.
  • نکته دوم: کمبود آهن باعث ضعیف شدن ریشه موها و تشدید ریزش آنها می‌شود. پس برای جلوگیری از کمبود آهن حتماً اسفناج، سویا، لپه، لوبیا قرمز، مرغ، گوشت، تخم مرغ و ماهی بخورید.
  • نکته سوم: تحقیقات نشان داده است که تکنیک‌های طب فشاری می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر افزایش رشد موها داشته باشد. طب فشاری باعث افزایش جریان خون در پوست سر و تحریک رشد موها می‌شود.
مشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ