لاغری سریع با رژیم غذایی و تغذیه

بدن شما برای ورزش به سوخت نیاز دارد و منبع این سوخت مواد غذایی است. به همین دلیل است که برخی افراد می‌گویند زمانی که شروع به کار می‌کنند بیشتر احساس گرسنگی می‌کنند.  اگر خواهان کاهش وزن هستید باید از مواد غذایی استفاده کنید که سالم و اصطلاحاً شکم‌پرکن باشند. برخی از رژیم‌های غذایی مملو از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده یا ساده مانند آرد سفید، برنج و ماکارونی، شیرینی، نوشابه و دیگر غذاهای شیرین و نوشیدنی‌ها هستند.  این کربوهیدرات، که فاقد فیبر موجود در کربوهیدرات‌های پیچیده (غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزی‌ها) است، توسط بدن به‌سرعت سوزانده می‌شوند. بنابراین اگرچه ممکن است اشتیاق زیادی برای خوردن آن‌ها داشته باشید اما این افزایش انرژی به‌زودی افت شدید انرژی را به همراه خواهد داشت و انجام تمرینات را دشوار می‌کند. علاوه بر این اگر بیشتر غذاهایی که می‌خورید به‌سرعت سوخته شود تقریباً همیشه احساس گرسنگی می‌کنید که این به معنای میان وعده‌های بیشتر و جذب کالری بالاتر است. جهت جلوگیری از خوردن مداوم برای جبران کالری سوزانده شده، گرفتن رژیم با برخی مواد غذایی خاص شما را سیر نگه می‌دارد و به کاهش وزن کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید وزن کم کنید اما ورزش کردن و کاهش میزان کالری در وعده غذایی برایتان سخت است، سعی کنید رژیم غذایی لاغری بگیرید که با وجود اینکه سیر می‌شوید اما کالری کمتری دارد و باعث کاهش وزن در طول یک دوره زمانی می‌شود. متخصصین کلینیک زیبایی رازی در طول جلسه مشاوره وضعیت بدن شما را بررسی می‌کنند و بر اساس هدف شما و مقدار وزنی که باید کم کنید، بهترین رژیم غذایی لاغری که باعث کاهش وزن می‌شود را به شما توصیه می‌کنند. برای مشاوره با متخصصین ما یا رزرو نوبت در کلینیک با شماره‌های 02188333259-02188334029 تماس حاصل نمایید.

رژیم لاغری


فیبر

هر روز حداقل 20 گرم فیبر موجود در غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزی‌ها بخورید. فیبر کمک می‌کند که برای مدت بیشتری احساس سیری کنید و این هنگامی‌که شما سعی در کاهش وزن‌دارید، مزیت بزرگی است. یک مطالعه نشان داده است زنانی که فیبر بیشتری می‌خورند به‌طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به اضافه‌وزن در آن‌ها کاهش ‌یافته است. خوردن هر گرم فیبر باعث می‌شود حدوداً 200گرم کمتر به وزنتان اضافه شود. محققان گمان می‌برند که مصرف بیشتر فیبر منجر به کاهش کل کالری بدن در طول زمان می‌شود و یک رژیم لاغری سریع است.

کلسیم و ویتامین دی

سعی کنید روزانه سه وعده مواد غذایی دارای کلسیم و ویتامین D مصرف کنید. این مواد مغذی اغلب باهم در غذاها، به‌خصوص لبنیات، وجود دارند. کلسیم و ویتامین D باهم در بدن کار می‌کنند و مخصوصاً برای تقویت استخوان مفید هستند. تحقیقات اخیر نشان داده است که این دو مواد غذایی به کاهش وزن کمک می‌کنند. لبنیات منبع اصلی کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی هستند. در یک مطالعه، دانشجویانی که در کنار یک رژیم لاغری سالم سه بار در روز از لبنیات نیز استفاده کرده بودند، در مقایسه با دانشجویانی که مصرف لبنیاتشان کم یا صفر بود، اضافه‌وزنشان کمتر بود و در واقع چربی شکم را از دست داده بودند. علاوه بر این، ویتامین D به خودی خود در کنترل وزن نقش دارد. چربی اضافی بدن به ویتامین D جذب می‌شود به‌طوری‌که بدن نمی‌تواند آن را استفاده کند. این عمل با دخالت هورمون لپتین است که به مغز فرمان سیری می‌دهد.

همچنین ممکن است بخواهید مکمل‌های ویتامینD  را در نظر بگیرید.  آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده مغذی عاملی در حفاظت از شما در برابر همه‌چیز، از بیماری‌های قلبی گرفته تا از دست دادن حافظه و حتی درد مزمن است. شواهد نشان می‌دهد که مقدار مصرف این ویتامین باید افزایش یابد. ضرورت افزایش مصرف این ویتامین با بالا رفتن سن اهمیت بیشتری می‌یابد زیرا  پوست پیر ویتامین D کمتری تولید می‌کند و کرم‌های ضد آفتاب توانایی بدن در استفاده از نور خورشید برای تولید این ویتامین را مسدود می‌کنند. به همین دلیل کارشناسان برجسته در تحقیقات ویتامین D در حال حاضر مصرف روزانه 1000 واحد مکمل ویتامین D  را توصیه می‌کنند.

چربی‌های مفید

این چربی‌ها عبارت‌اند از اسیدهای اشباع‌نشده چرب و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن، آجیل، آووکادو، بعضی ماهی‌ها و  حتی شکلات!  روزانه 3 تا 4 بار از این مواد استفاده کنید. مطالعات نشان می‌دهد که علاوه بر این‌که این نوع چربی برای قلب مفید است، احساس سیری طولانی‌تری بعد از غذا ایجاد می‌کند. شرکت‌کنندگان در یک تحقیق با مصرف بالاتری از اسیدهای چرب امگا 3 (بیش از 1300 میلی‌گرم در روز، از غذاها یا از مکمل) گزارش داده‌اند که پس از وعده‌های غذایی خود کمتر احساس گرسنگی می‌کنند در مقایسه با زمانی که امگا 3  کمتری (کمتر از 260 میلی‌گرم در روز) مصرف می‌کنند. گرسنگی کمتر به معنای جویدن کمتر و زمان کمتر برای جذب کالری است.

پروتئین

 در روز سه وعده پروتئین بدون چربی (مانند ماهی، مرغ، گوشت سفید و بوقلمون، و گوشت گاو بدون چربی) استفاده کنید. پروتئین علاوه بر اینکه یک ماده مغذی ضروری است، احساس سیری برای مدت زمان بیشتری به فرد می‌دهد، بنابراین برای افرادی که خواهان کاهش  وزن و دستور رژیم لاغری هستند مفید است. در یک مطالعه شرکت‌کنندگانی که صبحانه کامل پروتئین دار خورده بودند نسبت به کسانی که صبحانه کم پروتئین خورده بودند، بیشتر سیر شدند و در وعده ناهار کالری کمتری مصرف کردند. حتماً از منابع پروتئینی مختلف از جمله پروتئین‌های گیاهی استفاده کنید.

آب

مطالعات نشان می‌دهد که آب از دو طریق باعث کاهش وزن و لاغری سریع می‌شود. اول، نوشیدن آب زیاد (حداقل 4 فنجان در روز) باعث کاهش حدود دو کیلوگرم در یک سال می‌شود. به گفته محققان، این مقدار آب میزان انرژی یا کالری که بدن می‌سوزاند را افزایش می‌دهد. دوم، جایگزینی آب با نوشیدنی‌های شیرین  مانند نوشیدنی طعم دار و شیر، قهوه و چای با شکر، منجر به کاهش وزن می‌شود. مقدار کاهش وزن به این روش بستگی که در ابتدا چه مقدار نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌شده و چقدر از آن با آب جایگزین شده است. تحقیقات نشان داده است که اگر مقدار مشخصی کالری به‌صورت مایع مصرف شود، احتمال گرسنگی و پرخوری در وعده غذایی بعدی بیشتر از زمانی است که همان مقدار کالری به‌صورت جامد مصرف‌شده باشد. برای مثالاگر یک میان وعده 200 کالری بخورید زودتر سیر می‌شوید و پس‌ از آن نیز غذای کمتری می‌خورید نسبت به اینکه یک نوشیدنی با 200 کالری بنوشید.

چای سبز

روزانه حداقل 3 فنجان چای سبز بنوشید. کاتچین، آنتی‌اکسیدانی است که در مقادیر بالا در چای سبز موجود است و برای رژیم لاغری سریع، مخصوصاً کم کردن چربی شکم مفید است. اگر نگران کافئین‌دار بودن چای هستید از چای بدون کافئین استفاده کنید. اگرچه برخی از فرآیندهای کافئین‌زدایی ممکن است آنتی‌اکسیدان چای را کاهش دهد، بنابراین می‌توانید یک یا دو فنجان اضافی‌تر بنوشید.
در یک مطالعه، شرکت‌کنندگانی که روزانه 3 فنجان چای سبز می‌نوشیدند نسبت به سایر افراد دو برابر کاهش وزن داشتند که بیشتر هم کاهش چربی شکم بود.
اگر مرکبات دوست دارید خبرهای خوبی برایتان داریم. می‌توانید از آب مرکبات، مانند لیمو، پرتقال یا گریپ‌فروت برای دم کردن چای استفاده کنید که باعث می‌شود بدن از ترکیب‌های موجود در چای بیشتر استفاده کند.  چای سبز را می‌توانید تازه و گرم بنوشید یا سرد میل کنید.