آدرس یوسف آباد (تهران ،میدان سلماس ، ضلع شرقی میدان،پلاک 21،واحد 1 کلینیک پوست و مو رازی)

عمل جراحی بینی استخوانی (رفع قوز بینی)

عمل جراحی بینی استخوانی (رفع قوز بینی)

فهرست مطالب

بسیاری از افراد احساس ناراحتی می‌کنند به خاطر ظاهر استخوانی یا قوز بینی خود. آنها تمایل دارند تا از طریق عمل جراحی بینی، قوز بینی خود را اصلاح کنند. در عمل اصلاح بینی استخوانی، معمولاً هر دو قسمت استخوان و غضروف همراه با بخش پشتی بینی تحت تغییر قرار می‌گیرند. علت وجود برجستگی بینی (بینی عقابی) در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد، بنابراین تشخیص دقیق و صحیح علت ظاهر بینی بسیار حائز اهمیت بوده و در نتیجه درمان بسیار مؤثر خواهد بود.

بسیاری از افراد، به‌منظور اصلاح ظاهر بینی خود به دنبال حذف بخش کوچکی از استخوان و یا غضروف‌ بینی خود هستند تا از ظاهر مطلوب‌تری برخوردار گردند. عمل جراحی رفع قوز بینی یا بینی استخوانی، پرحجمی قسمت پل بینی و یا قسمت بالایی بینی را کاهش می‌دهد. متخصصینکلینیک زیبایی رازی به‌صورت دقیق صورت و بینی شما را ارزیابی خواهند نمود تا بهترین نتیجه ممکن برای شما فراهم شود، همچنین تغییرات و اهداف مورد نظر شما به بحث گذاشته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با روش‌های مختلف جراحی زیبایی بینی یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره 0218833325902188334029 تماس حاصل نمایید.

عمل جراحی بینی استخوانی (رفع قوز بینی)

عمل اصلاح بینی استخوانی یا قوز بینی چیست؟


پزشک از هر بیماری عکس خواهد گرفت، سپس این عکس‌ها را با استانداردها و معیارهای موجود مقایسه می‌کند. این اندازه‌گیری‌ها و تعیین نسبت‌های صورت، به پزشک کمک می‌کند تا عامل بدشکلی بینی را مشخص نماید. در اغلب موارد قوز بینی و بینی استخوانی نتیجه بزرگ بودن استخوان و تیغه پشتی بینی است. با این‌حال، در موارد دیگر قوز بینی در اثر کوتاه بودن ارتفاع قاعده و نوک بینی، ایجاد می‌شود. بنابراین ضروری است، که در ارزیابی‌ها، این مورد نیز در نظر گرفته شود. اگر این مورد نادیده گرفته شود، ممکن است نتیجه نهایی اصلاح بینی، چندان رضایت‌بخش نباشد. ریشه بینی نیز باید ارزیابی شود. اگر ریشه یا قاعده بینی پایین باشد، ممکن است پشت بینی را برجسته‌تر نشان دهد. از داخل بینی نیز باید ارزیابی و معاینه دقیقی به عمل آید. این کار به پزشک کمک می‌کند تا ارزیابی دقیقی از تیغه و شاخک‌های بینی به دست آورد.  از آنجاکه در طول اصلاح قسمت خلفی بینی، سپتوم (تیغه بینی) نیز دستخوش تغییرات می‌شود، در صورت وجود ناهنجاری در تیغه بینی، ممکن است بعد از عمل این ناهنجاری نمایان گردد. شناسایی این قبیل موارد قبل از درمان بهتر است.

متقاضی مناسب برای عمل بینی استخوانی 


ممکن است شما فرد مناسبی برای جراحی بینی استخوانی باشید، اگر:

  • رشد صورت شما کامل شده باشد.
  • از لحاظ جسمی سالم باشید.
  • سیگار نکشید.
  • چشم‌انداز مثبتی از ظاهر خود داشته و در خصوص بهبود ظاهر خود، اهداف واقع‌بینانه‌ای داشته باشید.

 جلسه مشاوره


در طول جلسه مشاوره جراحی بینی خود، آماده باشید تا پیرامون مباحث زیر با پزشک خود به گفت‌وگو بپردازید:

  • اهداف جراحی، در نظر گرفتن هم ظاهر بینی و هم عملکرد تنفسی
  • بیماری‌ها و  وضعیت سلامتی خود، آلرژی به داروها و درمان‌های پزشکی قبلی
  • داروهای مصرفی فعلی، ویتامین‌ها، مکمل‌های گیاهی، الکل، دخانیات و مصرف داروها
  • انجام هر گونه جراحی قبلی

ممکن است جراح بینی اقدام به انجام موارد زیر نماید:

  • ارزیابی وضعیت سلامت عمومی، بررسی وجود هر گونه بیماری قبلی و یا عوامل خطر و ریسک‌ها
  • گزینه‌های موجود برای تغییر شکل بینی
  • بررسی و اندازه‌گیری نسبت اجزای صورت
  • گرفتن عکس از بینی
  • صحبت در خصوص گزینه عمل جراحی بینی و شرایط شما
  • توصیه به انجام یک دوره درمانی خاص
  • صحبت در مورد نتایج عمل جراحی بینی و هرگونه خطر بالقوه و یا عوارض احتمالی

بسیار مهم است که تمام جنبه‌های انجام عمل بینی استخوانی را درک نمایید. طبیعی است که برخی افراد در این خصوص اضطراب داشته باشند، که می‌تواند ناشی از هیجان دست‌یابی به نتیجه دلخواه باشد و یا استرس قبل از عمل. در خصوص صحبت کردن این موارد و احساسات خود با جراح پلاستیک، خجالت نکشید.

جراحی 


جراحی زیبایی بینی یک روش جراحی است که برای اصلاح برجستگی بینی و درمان شکستگی بینی به صورت آناتومیک در بینی تغییر شکل می‌دهد. در اکثر موارد، برجستگی زائد بینی از طریق جراحی برداشته می‌شود. این فرآیند ممکن است شامل جداسازی غضروف‌های جانبی بالای تیغه بینی و کاهش ارتفاع تیغه باشد تا ارتفاع مناسبی برای بینی به وجود آید. تغییراتی همچنین ممکن است در استخوان‌های بینی اعمال شود. برای بستن سقف بینی که ناشی از برش استخوان‌های بخش پشتی بینی می‌باشد، استئوتومی (شکستن استخوان‌ها توسط پزشک) به طور معمول استفاده می‌شود. استئوتومی برش‌هایی در استخوان‌ها است که امکان ایجاد تغییرات در آن‌ها را فراهم می‌کند. در بسیاری از موارد، برای حفاظت از مجاری هوایی بینی، پزشک از تکنیک‌های “فلپ‌های گشادکننده” یا “گرافت‌های گشادکننده” استفاده می‌کند. اگر قاعده یا نوک بینی کم ارتفاع باشد، باید اصلاح شود. این ممکن است از طریق تکنیک‌های بخیه زدن یا پیوند غضروف انجام شود. برای تطابق با موقعیت جدید نوک بینی یا قاعده آن، سطح پشتی بینی باید اصلاح شود.

دوره بهبودی 


در طول مدت دوره بهبودی جراحی بینی، به‌ احتمال‌ زیاد در داخل بینی شما آتل و یا پانسمان قرار داده می‌شود. همچنین از یک آتل یا بانداژ در خارج از بینی استفاده می‌شود تا از بینی پشتیبانی لازم به‌عمل ‌آمده و از ساختار جدید در طول درمان محافظت شود. در حالی‌که تورم اولیه در عرض چند هفته فروکش می‌یابد، ممکن است اصلاح کامل بینی و شکل‌گیری فرم جدید آن تا یک سال طول بکشد. در طول این زمان ممکن است متوجه تغییرات تدریجی در ظاهر بینی خود گردید تا در نهایت نتیجه کامل درمان نمایان گردد. ممکن است تورم متناوباً عود کرده و فروکش نماید. بخصوص در سال اول جراحی ممکن است صبح‌ها بدتر گردد.

به شما دستورالعمل‌های خاص ارائه می‌شود که باید به‌ دقت رعایت گردند، از جمله می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • چگونگی مراقبت از محل جراحی
  • داروهای مورد نیاز برای استعمال موضعی و یا مصرف خوراکی به‌ منظور بهبود و کاهش عفونت‌ها
  • مراقبت‌های خاص از محل جراحی یا سلامت عمومی افراد
  • تعیین جلسات پیگیری برای ارزیابی توسط جراح پلاستیک

خطرات و ایمنی 


تصمیم به عمل جراحی پلاستیک بسیار شخصی است. شما باید تصمیم بگیرید که آیا عمل جراحی می‌تواند اهداف شما را تأمین نماید و یا اینکه خطرات و عوارض احتمالی جراحی زیبایی بینی برای شما قابل‌قبول است؟ جراح پلاستیک و یا کارکنان تیم بهداشتی در خصوص جزئیات و خطرات مرتبط با جراحی به شما توضیحات لازم را خواهند داد. از شما خواسته خواهد شد که فرم رضایت‌نامه مربوط به جراحی را امضا نمایید، تا اطمینان حاصل شود به‌خوبی فرایند درمان، خطرات و عوارض احتمالی آن را درک نموده‌اید.

خطرات عمل جراحی زیبایی بینی عبارت‌اند از:

  • خطرات مربوط به بیهوشی
  • خونریزی (هماتوم)
  •  عفونت
  •  بهبود ضعیف زخم یا ایجاد جای زخم
  •  تغییر در حس پوست (بی‌حسی یا درد)
  •  سوراخ شدن سپتوم بینی (ایجاد حفره در تیغه بینی) که البته نادر است. ممکن است برای ترمیم تیغه بینی، جراحی اضافی لازم باشد، اما ممکن است اصلاح این عارضه امکان‌پذیر نباشد.
  • اختلال در تنفس

آیا جراحی زیبایی بینی می‌تواند به بهبود تنفس من کمک نماید؟


پزشک می‌تواند در طول جراحی زیبایی بینی با بکارگیری تکنیک‌هایی خاص، اقدام به بهبود تنفس افراد نماید. در طول مراحل جراحی می‌توان به اصلاح انحراف تیغه بینی نیز پرداخت، انحراف تیغه بینی می‌تواند مشکلات تنفسی زیادی را ایجاد نماید. روش رایج دیگر اصلاح شاخک‌های متورم بینی می‌باشد که می‌تواند راه‌های هوایی ما را تنگ‌تر کنند.

آیا زخم ناشی از جراحی زیبایی بینی قابل‌ مشاهده خواهد بود؟


برش ایجاد شده در طول جراحی زیبایی بینی در داخل بینی پنهان خواهد بود و یا بر روی خطوطی از پوست ایجاد خواهد شد که سوراخ‌های بینی را از هم جدا می‌کند، (به نام کولوملا). این برش‌ها کوچک خواهند بود و جای زخم ناشی از آن تقریباً غیرقابل ‌مشاهده است.

انتظار چه مواردی را باید داشته باشم؟


نتیجه عمل بینی به ‌احتمال ‌زیاد در طول زمان تغییر خواهد کرد. چند ماه طول می‌کشد (گاهی اوقات تا یک سال) تا تورم به‌طور کامل فروکش کند. برای همین بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند، برای انجام عمل جراحی ترمیمی بینی، حداقل تا یک سال پس از عمل بیمار منتظر بماند. حتی برخی از پزشکان زمان بیشتری را توصیه می‌کند زیرا که فروکش کردن تورم و نرم شدن نوک بینی ممکن است بیش از یک سال طول بکشد. برای دیدن نتیجه نهایی، یک سال کافی نیست. سال‌ها طول می‌کشد تا نتیجه نهایی مشاهده گردد.

هزینه 


هزینه‌های جراحی زیبایی بینی در بیشتر موارد بستگی به سطح مهارت جراح و پیچیدگی روش درمان دارد. به طور خاص، جراحان با تجربه و مهارت بیشتر معمولاً هزینه بیشتری را دریافت می‌کنند. در مرحله بعد، روش جراحی زیبایی بینی و اندازه جراحی بر روی هزینه‌ها تأثیر خواهد داشت، به ویژه در جراحی ترمیمی بینی، هزینه‌ها افزایش خواهند یافت.

مشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ