آدرس یوسف آباد (تهران ،میدان سلماس ، ضلع شرقی میدان،پلاک 21،واحد 1 کلینیک پوست و مو رازی)

رفع تیرگی زیر بغل با لیزر و سایر درمانها در کمترین بازه زمانی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد-

فهرست مطالب

رنگ زیربغل‌های شما باید به صورت طبیعی مشابه سایر نواحی پوست بدنتان باشد. با این حال، در برخی موارد، پوست زیربغل می‌تواند کمی تیره‌تر از سایر نواحی باشد. این تیرگی معمولاً نشانگر وجود مشکل جدی نیست، اما برخی افراد ممکن است از آن نگران شوند، به ویژه در فصل گرما که بیشتر به لباس‌های شنا و آستین کوتاه روی می‌آورند. تیرگی زیربغل معمولاً ناشی از یک مشکل پوستی به نام آکانتوز نیگریکانس (AN) است. این مشکل باعث ایجاد تیرگی و ضخامت در لایه‌های پوست اطراف زیربغل می‌شود. نواحی معمول تیره شونده عبارتند از:

  • زیر بغل
  • پشت گردن
  • کشاله ران
  • بازوها
  • زانوها

پوست همچنین ممکن است دچار خارش شده یا در آن نواحی بوی نامطبوعی تولید کند. به یادگیری بیشتر در مورد اینکه چرا این مشکل پیش می‌آ‌ید و چه باید کرد ادامه دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد-

اگر چه تیرگی زیر بغل معمولاً بدون آسیب است، اما ارزش این را دارد که توسط یک متخصص پوست معاینه شود. بویژه اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکل دیابت یا غده تیروئیدی کم کار داشته باشید. با درمان عواملی که باعث این مشکل می‌شوند، معمولاً پوست تیره کم رنگ‌تر می‌شود. اگر بصورت ناگهانی لکه‌های تیره‌ای زیر بازوها و نواحی دیگر پوست بدن دیدید، فوراً به متخصص پوست یا پزشک مراقبت‌های اولیه مراجعه کنید. این می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تری مانند سرطان باشد.

چه عواملی باعث این مشکل می‌شوند و چه کسانی در معرض خطر هستند؟


رنگ پوست با سلول‌های رنگدانه‌ای که سیاه یاخته نامیده می‌شوند تعیین می‌شود. هنگامی که تعداد این سلول‌ها چند برابر بیشتر شود می‌توانند رنگ پوست را تیره تر کنند. دلایل شایع‌تر تیرگی زیر بغل شامل موارد زیر می‌باشند:

آکانتوس نیگریکانس

هر فردی می‌تواند AN داشته باشد اما برخی افراد بیشتر در معرض خطر هستند. افرادی که پوست تیره‌تری دارند نسبت به افراد با پوست شفاف‌تر به احتمال زیادتری دارای تیرگی زیر بغل هستند. گاهی اوقات AN از طریق خانوادگی منتقل می‌شوند. فرد آن را از طریق یک ژن ناقص به ارث می‌برد. در این حالت اگر فرد پدر، برادر و خواهر یا بستگانی داشته باشد که به این مشکل مبتلا شده باشند احتمال بیشتری وجود دارد که دارای لکه‌های تیره روی پوست خود باشد. گرچه AN معمولاً ژنتیکی بوده یا مرتبط با یک مشکل اساسی است، اما برخی شواهد حاکی از آن است که تراشیدن مو یکی از عوامل دخیل در این مشکل است. تصور بر این است که سوزش ناشی از تراشیدن یا کندن مو باعث تحریک تولید ملانوسیت اضافی شود.

چاقی 

وزن زیاد بدن فرد را نسبت به اثرات انسولین مقاوم‌تر می‌کند. این هورمون به تنظیم قند بدن کمک می‌کند. سطح بالای انسولین در خون می‌تواند تولید سلول‌های رنگدانه‌ای را افزایش دهد. بیشتر از نیمی از بزرگسالان که وزن آنها 200 درصد یا بیشتر از وزن ایده‌آل‌شان بیشتر باشد در ناحیه زیر بغل یا نواحی خم شونده دیگری از بدن دچار تیرگی می‌شوند.

دیابت نوع 2 

چاقی همچنین یک فاکتور خطر برای ابتلا به دیابت نوع 2 مربوط به قند بالای خون، می‌باشد. افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به AN هستند.

سندروم هورمون  

برخی مشکلات که سطح انسولین را پایین می‌آورد می‌تواند منجر به AN شود. این مشکلات شامل موارد زیر هستند:

  • سندورم تخمدان پلی کیستیک
  • سندروم غده هیپوفیز
  • رشد بیش از اندازه سرو دست
  • بیش فعالی یا کم فعالی غده تیروئید

درمان دارویی 

داروهایی مشخصیوجود دارند که سطح انسولین را بالا آورده و می‌توانند منجر به تیرگی زیر بغل شود. این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • انسولین
  • کورتیکواستروئید مانند پردنیسون (رایوس)
  • هورمون رشد بدن
  • قرص‌های کنترل تولد نوزاد
  • دوز بالای نیاسین (نیاکور)

سرطان 

در برخی موارد نادر، تیرگی ناگهانی پوست می‌تواند نشانه وجود سرطان باشد. این تیرگی معمولاً روی شکم، کلیه یا روده بزرگ ظاهر می‌شود. تومورهای مرتبط با سرطان توانایی افزایش سطح فاکتورهای رشد را دارند که باعث تحریک سلول‌های رنگدانه پوست می‌شوند. زمانی که آکانتوز نیگریکانس به دلیل سرطانی شدن به وجود می‌آید، به آن آکانتوس نیگریکانس بدخیم می‌گویند. در بعضی موارد، ممکن است بریدگی‌های تیره‌ای نیز در اطراف دهان مشاهده شود.

آیا لیزر مو می‌تواند زیر بغل‌ها را سفید کند؟


آیا لیزر مو می‌تواند زیر بغل‌ها را سفید کند-

لیزر مو یک روش مؤثر در پاکسازی موهای زائد روی بدن است. یکی از نواحی محبوب بدن برای انجام این کار بازوها و زیر بغل است. نتیجه این کار صاف و صیقلی شدن پوست روی بازو، امکان پوشیدن لباس‌ بدون پوشش در قسمت بازوها بویژه بدون آستین بالایی و ظاهر بهتر است. همچنین فرد هنگام پوشیدن پیراهن‌های بدون آستین نباید بابت زیر بغل نگران یا دستپاچه شود.

بسیاری افراد ممکن است ندانند که فرآیند لیزر موهای زائد می‌تواند به سفید شدن زیر بغل فرد کمک کند. لیزر موهای زائد زیر بغل نه تنها می‌تواند رشد موها را از بین ببرد، بلکه فولیکول‌ها و ته ‌ریش‌ها را نیز که باعث تیرگی زیر بغل و بدمنظر شدن آن می‌شوند از بین می‌برد. به یاد داشته باشید، علت اصلی تیرگی ناخواسته زیر بغل رشد موهای تیره در آن ناحیه است. برای برخی خانم‌ها، تاکتیک آنها برای رهایی از این مشکل ناخواسته اپیلاسیون زیر بغل است. گرچه اپیلاسیون اشکالات خودش را دارد. این کار در حقیقت باعث رهایی از دست موهای زائد زیر بغل نمی‌شود بلکه فقط آنها را کاهش می‌دهد. این به این معنی است که رشد موها بازخواهد گشت و در عین اینکه رشد می‌کند نیاز است که یک دور دیگر اپیلاسیون انجام شود که این کار می‌تواند آزاردهنده و ناخوشایند باشد. لیزر مو می‌تواند بصورت دائم موهای زائد زیر بغل و ته ریش‌هایی که همراه آن رشد می‌کنند را از بین ببرد. با حذف موها، تیره رنگ بودن زیر بغل می‌تواند موضوعی مربوط به عوامل قبل باشد.

لیزر موهای زائد چگونه عمل می‌کند؟ 

استفاده از پرتوهای نور لیزر برای حذف موهای زیر بغل به فولیکول‌ها و ریشه‌های مو حمله می‌کند. این نور، نه تنها باعث نابودی موها می‌شود، بلکه به مرحله‌ای بالاتر می‌روند و از رشد موها جلوگیری می‌کنند. این روش یک فرآیند ایمن و کارآمد است. برخلاف روش‌های دیگر، نتایج حاصل از این روش برای مدت طولانی باقی می‌مانند. حذف موهای زیر بغل معمولاً نیاز به سه تا شش جلسه دارد. البته تعداد جلسات ممکن است بسته به فاکتورهایی مانند ضخامت موهای زیر بغل و سیکل رشد آنها متفاوت باشد. این روش در مقایسه با روش‌های سنتی مانند اپیلاسیون یا تراشیدن موها، که ممکن است باعث تیرگی یا سوختگی پوست شوند، مزایای بیشتری دارد. به علاوه، خطر رشد موهای زائد زیر بغل نیز وجود ندارد. در مقابل اپیلاسیون، استفاده از لیزر ارزش آن را دارد، زیرا درد کمتری دارد و به طرز مؤثری عمل می‌کند.

دستگاه لیزر Q-switched Nd: آیا لیزر یاگ به روشن شدن پوست زیر بغل کمک می‌کند؟ 


تیره شدن بیش از حد زیر بغل می‌تواند برای بسیاری از خانم‌ها خجالت‌آور باشد. دستگاه لیزر Q-switched Nd: لیزر یاگ با متلاشی کردن رنگدانه‌های تیره در پوست کار می‌کند. رنگدانه‌های خرد شده توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌روند. لیزر همچنین به طور مؤثر فولیکول‌های مو را مورد حمله قرار می‌دهد تا از رشد مو جلوگیری کند. بعد از چند جلسه درمانی، با انجام اصلاحات اضافی روی رنگ و ساختار پوست، پوست به وضوح لطیف‌تر می‌شود.

نتایج با چه سرعتی خود را نشان می‌دهند؟ 

تفاوت را می‌توان بعد از جلسه اول درمان احساس کرد. فرد احتمالاً به چند جلسه درمان نیاز خواهد داشت که هر 6-4 هفته یکبار و تا دستیابی به روشنایی مورد نظر، انجام می‌شود.

آیا درمان با ناخوشی همراه است؟ 

لیزر Nd:YAG یکی از ایمن‌ترین پروفیل‌ها را دارد. واکنش‌های مشترک به لیزر عبارتند از: قرمزی نقطه‌ای، تورم ملایم و خارش. این موارد می‌توانند با پمادهای تجویز شده توسط پزشک برطرف شوند.

چگونه از تیرگی پوست زیر بغل جلوگیری کنیم


چگونه از تیرگی پوست زیر بغل جلوگیری کنیم

روش های مختلفی برای روشن کردن لکه‌های تیره پوست زیر بغل وجود دارد. برای خلاص شدن از تیرگی زیر بغل با استفاده از داروهای خانگی، می‌توان مواد سفید کننده طبیعی مانند سیب زمینی را همراه با مرطوب کننده و لایه بردار استفاده کنید. همچنین می‌توان با اشتفاده از دارو از شر تیرگی زیر بغل رها شد – از پزشک خود بپرسید که آیا اختلالی در بدن شما وجود دارد که باعث تغییر رنگ پوست شما می‌شود یا خیر، سپس با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید برای رفع آن یک درمان زیبایی مناسب پیدا کنید.

  • مرطوب کردن: مهم‌ترین کاری که می‌توان برای جلوگیری یا درمان تیرگی زیر بغل انجام داد این است که حداقل دو بار در روز ناحیه مورد نظر را مرطوب کنید. ترجیحاً ازمرطوب کننده‌های طبیعی مانند آلوئه ورا، لسیتین و غیره استفاده کنید.
  • از تراشیدن موها خودداری کرده و اپیلاسیون کنید: زیر بغل تیره ممکن است بخاطر موهای ضخیم زیر پوست در اثر تراشیدن مو ایجاد شود. از آنجا که اپیلاسیون موها را از ریشه می‌کند، ممکن است ناحیه مورد نظر را روشن‌تر نشان داده و پوست نرم‌تر شود.
  • از اسپری ضد بو برای زیر بغل استفاده نکنید. مواد شیمیایی ضد عرق مورد استفاده در اسپری‌‌های ضد بو اغلب ناحیه زیر بغل را با یک سوزش شدید تیره‌تر می‌کنند. تعداد معدودی از افراد با خوشبو کننده‌های بدن مشکل دارند و بیشتر افراد هم به اسپری‌هایی که بصورت گسترده تبلیغ می‌شوند نیازی ندارند.
  • رژیم غذائی خود را تغیر دهید. اگرمشکل پیش آمده برای شما به دیابت مربوط می‌شود، اصلاح رژیم غذائی جهت محدود شدن مقدار نشاسته و قند ممکن است مفید باشد.
  • مصرف قرص را متوقف کنید. اگر عامل تیرگی پوست شما مصرف قرص ضدبارداری است، می‌توانید نوع دیگری از قرص‌های ضد بارداری را مصرف کنید تا ببینید که آیا شرایط ایجاد شده برای پوست با توقف مصرف بهتر می‌شود یا خیر.
  • از نسخه دارویی استفاده کنید. نسخه دارویی شامل رتین-A، اوره 20%، هیدروکسی اسید آلفا و اسید سالیسیلیک ممکن است برای شما مفید باشد، اما اثر آنها بسیار کم است. ماده‌ای که گسترده‌ترین استفاده را در روشن‌کننده‌های پوستی دارد هیدروکینون است که توسطFDA تنظیم می‌شود. متخصصین پوست می‌توانند نسخه‌هایی از روشن کننده‌ها تجویز کنند که شامل 4% هیدروکینون باشد. روشن‌کننده‌های پوستی بدون نسخه نمی‌توانند بیشتر از 2% هیدروکینون داشته باشند. همیشه قبل از مصرف یک داروی حاوی هیدروکینون آن را با پزشک خود بررسی کنید.
  • از روشن‌کننده‌هایی که توسط برندهای قابل اطمینان عرضه می‌شوند استفاده کنید. گرچهFDA استفاده از جیوه را در محصولات روشن کننده پوست ممنوع کرده است، اما کرم‌های روشن کننده که شامل این مواد سمی هستند نیز وجود دارد. این محصولات در یک کشور دیگر ساخته شده اما در مغازه‌ها بفروش می‌رسد، بنابراین در حین خرید این محصولات برچسب آنها را با دقت بخوانید.
  • مصرف الکترولیز را متوقف کنید. همه خانم‌ها بویژه آنهایی که پوست تیره دارند در صورت مصرف الکترولیز برای حذف موها، خطر افزایش رنگدانه (تیره شدن پوست) را خواهند داشت. اگر شما برای حذف موهای زیر بغل از درمان با الکترولیز استفاده کرده‌اید، متوقف کردن درمان با این روش تغییر رنگ بیشتر پوست زیر بغل را متوقف می‌کند.
مشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ