آدرس یوسف آباد (تهران ،میدان سلماس ، ضلع شرقی میدان،پلاک 21،واحد 1 کلینیک پوست و مو رازی)

درمان آفتاب‌ سوختگی پوست صورت

فهرست مطالب

تابش‌های خورشیدی می‌توانند در ما احساس سلامت و درخششی را به وجود آورده و حتی به طور کوتاه مدت، باعث به نظر خوب و جوان‌تر ظاهر شدنمان می‌شوند. اما مطالعات نشان می‌دهد که در معرض طولانی مدت آفتاب قرار گرفتن، باعث ایجاد بیشتر چین و چروک‌ها  و لکه‌های نشانگر پیری پوست می‌شود. به عنوان مثال، یک زن 40 ساله که پوست خود را در برابر نور خورشید به خوبی محافظت کند، در واقع به نظر 10 سال جوان‌تر از سن واقعی خود خواهد رسید.

اکثر ما به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد درخشان را به عنوان نماد سلامت و ثروت در نظر می‌گیریم. اما رنگ پوستی که به دلیل قرارگیری در معرض نور خورشید یا برنزه کردن بروز می‌کند، ممکن است روند پیری را تسریع کرده و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. قرار گرفتن طولانی در معرض نور خورشید می‌تواند باعث ایجاد بیشتر تغییرات پوستی شود که به عنوان بخشی طبیعی از پروسه پیری می‌شناسیم. اشعه ماوراء بنفش خورشید در طول زمان بافت‌های کلاژن و الاستین پوست را آسیب می‌رساند. با کاهش این بافت‌ها، پوست شروع به افتادگی و کشیدگی می‌کند و توانایی بهبود و بازگشت به حالت قبل از افتادگی را از دست می‌دهد. علاوه بر این، پوست ممکن است کبود و پاره شده و فرایند درمان نیازمند زمان بیشتری از حالت معمول خواهد بود.

آسیب‌های نور خورشید ممکن است در دوران جوانی به چشم نیایند، اما با پیشروی سن، حتماً نشانگرهای خود را نشان خواهند داد.

اگر از ظاهر پوست خود ناراضی بوده و به دنبال یک درمان موثر برای کاهش آسیب‌های نور خورشید، لکه‌های ایجاد شده در اثر افزایش سن و چین و چروک‌ها هستید، جای مناسبی را پیدا کرده‌اید. کلینیک زیبایی رازی از پیشرفته‌ترین و جدیدترین روش‌ها در درمان و تقویت پوست استفاده می‌کند. کارشناسان ما مشتاقانه منتظر کمک به شما در دستیابی زیبایی مورد نظرتان هستند.

برای رزرو وقت و یا دریافت مشاوره با شماره‌های 02188333259 02188334029  تماس حاصل فرمایید.

 

علائم


پوستی که از نور آفتاب آسیب دیده چهار علامت اصلی دارد.

  1. اولین علامت خشکی پوست است، که در آن پوست خشک و پوسته پوسته به نظر می‌رسد. همچنین خشکی پوست یکی از شایع‌ترین علل خارش است.
  2. دومین علامت آفتاب سوختگی است، که خفیف‌ترین حالت آن باعث ایجاد درد و قرمزی در پوستی که در معرض نور آفتاب قرار داشته می‌شود. آفتاب سوختگی‌های شدیدتر باعث ایجاد تاول‌های دردناک، گاهی اوقات همراه با حالت تهوع و سرگیجه می‌شوند.
  3. علامت سوم اکتینیک کراتوزیز است که ظاهری شبیه یک برآمدگی کوچک مانند کاغذ سنباده، و یا یک قطعه‌ی پوسته پوسته شده (لایه برداری) داشته و ممکن است دارای یک سطح ناهموار و یا حتی تیز بوده و به رنگ صورتی، زرد، قرمز یا مایل به قهوه‌ای باشد. اکتینیک کراتوز ممکن است در ابتدا به اندازه یک جوش باشد. به ندرت یک اکتینیک کراتوز ممکن است باعث ایجاد خارش یا حساسیت شود.
  4. چهارمین و آخرین نشانه شامل تغییرات کلاژن است، که باعث ایجاد خطوط ریز، چین و چروک عمیق‌تر، ضخامت پوست و کبودی سریع در معرض نور آفتاب، به خصوص در پشت دست و ساعد می‌شود.

درمان آفتاب سوختگی


چند روش درمان آفتاب سوختگی پوست صورت بسیار موثر برای رفع آسیب‌های نور خورشید وجود دارد که لیزر پوست متداول‌ترین و IPL محبوب‌ترین آنها است. می‌توان ازبرخی روش‌های زیر به ‌منظور درمان موثر آسیب‌های نور خورشید استفاده کرد:

ژل‌ها و کرم‌های روشن کننده

در آن دسته از بیمارانی که آسیب‌های نور خورشید در آنها خفیف‌تر است، ژل‌ها و کرم‌های روشن کننده‌ی ما برای درمان آفتاب سوختگی و اصلاح لکه های خورشیدی ناخواسته مفید هستند.

تزریق ژل 

تزریق ژل برای افرادی که خطوط و چین و چروک‌های عمیق ناشی از نور خورشید دارند استفاده می شود. این ژل‌ها دارای کلاژن و یا اسید هیالورونیک هستند. این ژل‌ها برای خطوطی مفید هستند که در حالت استراحت دیده می‌شوند. این ژل‌ها محبوبیت به دست آورده اند. اثرات مثبت آنها به مدت 3-6 ماه دوام خواهد داشت. آنها معمولا برای اصلاح چین های اطراف لب و بینی (naso-labial) و یا خطوط خنده عمیق یا خطوط پای کلاغ استفاده می‌شوند. بیماران معمولا درمان را به خوبی تحمل می‌کنند اما گاهی کمی سوزش و یا سوختگی ایجاد می‌شود. ورم و قرمزی بعد از درمان موقتی است. لازم است که چند هفته قبل از درمان مقدار کمی کلاژن برای تست به قسمتی از پوست تزریق شود تا اطمینان حاصل گردد که فرد به این دارو آلرژی ندارد.

بوتاکس 

افرادی که چین و چروک‌هایی در گلابلا و بر روی پیشانی دارند نیز می‌توانند از بوتاکس استفاده کنند. این کار از طریق غیر فعال سازی عضلات زیر پوست که عامل ایجاد خطوط و چین و چروک هستند، انجام می‌شود. اینها چین و چروک‌هایی هستند که در اثر آسیب‌های ناشی از نور خورشید به وجود آمده‌اند. کیفیت پوستی که در اثر آفتاب آسیب دیده دچار تغییرات زیادی می‌شود.

 آی پی ال

یک روش تصحیح پوستی به نام آی پی ال یا نورپالس شدید، در این فرآیند از نور شدید و پالسی بر روی پوست استفاده می‌شود تا کلاژن و عروق زیر سطح پوست را تنگ‌تر کند. این فرآیند می‌تواند باعث کاهش رنگ و لکه‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی شده و در برخی موارد حتی کاملاً آنها را از بین ببرد و قرمزی و چین و چروک را کاهش دهد. آی پی ال به طور کلی احساس ناراحتی کمی را ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از ناراحتی می‌توان از کرم بی‌حس کننده موضعی استفاده کرد. معمولاً توصیه می‌شود که برای دستیابی به نتایج مطلوب، بیماران بین 3 تا 6 جلسه آی پی ال را انجام دهند. ممکن است پس از درمان آی پی ال، پوست شما به طور موقت قرمز شود، اما این قرمزی در عرض چند ساعت از بین خواهد رفت و در 24 ساعت اول نتایج درمان را مشاهده خواهید کرد. در هر جلسه درمان، بهبود بیشتری مشاهده خواهید کرد تا زمانی که نتیجه نهایی ظاهر شده و شما پوستی جوان، نرم و حتی محکم خواهید داشت.

لیزر 

آسیب های ناشی از نور خورشید می تواند تاثیر جدی بر سلامت پوست شما داشته باشند اما با وجود درمان‌های جدید بوسیله لیزر می‌توان این اثرات را تا حد زیادی به حداقل رسانده و احساس تازگی و زندگی دوباره را به همراه بافت و پوستی محکم و بهبود یافته تجربه کرد. از لیزر می‌توان در مواردی مانند لکه‌های قهوه‌ای، مویرگ‌های پاره شده و پیری زودرس ناشی از تخریب زودهنگام سلول‌های پوست در اثر اشعه ماورای بنفش خورشید استفاده کرد. لیزر از نور باند پهن و فرایند photo-rejuvenation (روشی درمانی که از لیزر، نور شدید پالسی و یا فتودینامیک برای درمان پوست استفاده می‌کند) برای رفع مشکلات پوستی استفاده می‌کند. بعلاوه، امروزه چین و چروک‌های صورت را نیز می‌توان بدون جداسازی پوست صورت درمان کرده و به ایجاد ظاهری جوان‌تر کمک کرد. درمان آسیب‌های خورشیدی بوسیله لیزر پوست فرایندی ملایم و بدون دوره استراحت و نقاهت است.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن (پلینگ مکانیکی صورت) یک فرایند لایه برداری بسیار موثر است که برای حذف سطحی ترین لایه سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود. با حذف سلول‌های مرده، پوستی روشن‌تر، نرم‌تر و صاف‌تر خواهید داشت و از شر پوست آسیب دیده از نور خورشید خلاص می‌شوید. در این روش، پزشک یک جریان ثابت ناچیز از کریستال‌های اکسید آلومینیوم را بوسیله‌ی یک هندپیس مخصوص بر روی سطح پوست اعمال می کند. میکروکریستال‌ها با ملایمت، اما با قدرت، پوست را پوسته پوسته کرده و سلول‌های مرده را از بین می‌برند. مکش خفیف ناشی از هندپیس هر گونه پوست باقی مانده و میکروکریستال‌ها را از بین برده و پوستی شاداب و نرم برای شما باقی می‌گذارد.

هیدرودرم 

سیستم هیدرودرم باعث بهبود خطوط ریز، چین و چروک‌ها، آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید، هایپرپیگمانتاسیون و لکه های قهوهای می‌شود . تجهیزات هیدرودرم ابریژن همزمان ترکیبی از پاکسازی، لایه برداری، بیرون کشی، هیدراتاسیون (آبرسانی) و حفاظت توسط آنتی اکسیدان را دارد که بدون هیچ ناراحتی یا دوره استراحت و نقاهتی منجر به ایجاد پوستی روشن‌ترو زیبا‌تر می‌شود. این نوع درمان آفتاب سوختگی پوست صورت تسکین دهنده، مرطوب کننده، و غیرتهاجمی است.

میکرونیدلینگ 

میکرونیدلینگ یک روش فوق‌العاده برای درمان سوختگی ناشی از آفتاب روی پوست صورت، همچنین خطوط ریز، کاهش رنگ و به طور کلی بازسازی پوست استفاده می‌شود. در ابتدا، برای راحتی بیمار در طول فرآیند، از یک کرم بی حس کننده روی پوست استفاده می‌شود. همچنین، پزشک ممکن است از کمی آب بر روی پوست استفاده کند تا پوست را مرطوب کند و باعث شود دستگاه میکرونیدلینگ به طور نرم‌تری حرکت کند. در مرحله بعدی، دستگاه میکرونیدلینگ بر روی پوست بیمار حرکت کرده و حفره‌های کوچکی را در سطح پوست ایجاد می‌کند. این فرآیند معمولاً کمتر از 30 دقیقه طول می‌کشد و پس از آن ممکن است پوست تا حدی قرمز شود.

پیشگیری 

برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست در اثر نور خورشید ، اولین قدم استفاده از کرم‌های ضد آفتاب قبل از بیرون رفتن از منزل است. برای کاهش خطر قرارگیری بیش از حد در معرض نور خورشید، توصیه می‌شود وقتی که خورشید در گرم‌ترین حالت خود است، زمان زیادی خارج از خانه نمانید، از عینک آفتابی با محافظ اشعه ماوراء بنفش استفاده کرده و شلوار بلند، یک پیراهن آستین بلند و یک کلاه با لبه پهن بپوشید.

مشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ